Kriza institucionale e shtetit ligjor dhe demokracia në Kosovë


Mr.Ali Hertica

Supozimi se qytetari i pafuqishëm duhet të mbrohet nga qeveria e fuqishme ka çuar në mbrojtje ekstreme ligjore, një numër të madh rregullash dhe procedurash që tani mund të përdoren efektivisht për të hedhur rërë në rrotat e drejtësisë. Sidomos në çështjet penale të mëdha dhe të mesme, marrëdhënia tani është e kundërt: krimineli i fuqishëm përballet me një sistem drejtësie mjaft të pafuqishëm.

Një shtet ligjor është dëshmuar të jetë më i rëndësishëm për prosperitetin sesa lëndët e para, portet apo portet kryesoreShteti i së drejtës që mbetet atëherë bëhet gjithnjë e më shumë thjesht një konstrukt ligjor; një premtim i mrekullueshëm që nuk mbahet.6 Shteti kushtetues holandez ndodhet në një krizë institucionale në dy aspekte. Si fillim, shteti i së drejtës si një ansambël institucionesh që duhet të ruajnë realisht rendin juridik është në krizë. Treguesi kryesor për këtë është deficiti i zbatimit. Ka një deficit të madh të zbatimit pothuajse në të gjitha fushat e zbatimit, nga mashtrimi me ushqimin te mashtrimi me taksat dhe përfitimet, nga zinxhiri kriminal deri te mashtrimet në ligjin e sigurimeve shoqërore, shëndetësore dhe mjedisore. Deficiti i zbatimit është padyshim për shkak të viteve të shkurtimeve, por është kryesisht sundimi i ligjit i Hobsit dhe ai i Locke-së që janë çekuilibruar. Vitet e më shumë mbrojtjes ligjore kundër organizatave përmbarimore në formën e procedurave e bëjnë punën e vet, dhe rezultati është një deficit gjigant i zbatimit në të gjithë bordin.

Efekti afatgjatë i deficitit të zbatimit është se shteti i së drejtës është gërryer si një shtet i perceptuar si i drejtë nga qytetarët. Me fjalë të tjera, në krizë nuk janë vetëm institucionet që duhet të garantojnë shtetin e së drejtës, por edhe shteti i së drejtës si institucion social. Edhe në një shoqëri me besim të lartë si Holanda, moszbatimi i rregullave shpërblyese për vite me rradhë çon në gërryerjen e shtetit ligjor si një ‘mënyrë jetese’.

Blloqe ndërtimi për një ofensivë të sundimit të ligjit kundër përmbysjes

Çfarë duhet të bëjmë? Fatkeqësisht, nuk ka zgjidhje të shpejta dhe zgjidhje të shpejta për të thyer spiralen vicioze që ka çuar në një krizë institucionale të shtetit të së drejtës në Holandë. Disa strategji afatgjata. Si fillim, teprica e rregullave dhe mbrojtjes ligjore tani duhet të trajtohet seriozisht, në mënyrë që të zvogëlohet pamjaftueshmëria e organizatave përmbarimore si dhe pafuqia e tyre për të zbatuar rendin juridik. Konfiskimi i aseteve kriminale është një shembull i kësaj, ku barra e provës për të ardhurat i është ngarkuar tërësisht Prokurorisë Publike, ka kërkesa të larta për të demonstruar se pasuritë janë fituar edhe me veprimtari kriminale dhe një kriminel pak i pasur mund të punësoni avokatë të mirë që mund të zbulojnë çdo gabim procedural.dënoni pa mëshirë. Ligji italian i mafias tregon sesi gjërat mund të bëhen ndryshe, edhe në kuadrin e traktateve të të drejtave të njeriut.

Trajtimi i rregullimit të tepërt dhe bollëkut të mundësive penguese vetëm për ‘minuesit’ nuk do të reduktojë mjaftueshëm deficitin e zbatimit. Kjo kërkon gjithashtu forcimin e kapaciteteve (në të gjitha agjencitë e zbatimit me përjashtim të policisë, e cila ka qenë mjaft mirë në dekadat e fundit), bashkëpunim operacional (gjithashtu ndërkombëtarisht) dhe TIK duke përfshirë inteligjencën artificiale (pa tejkalimin e barrierave të privatësisë).Nuk mund të jesh shumë i kujdesshëm me shtetin e së drejtës si bazë për besimin shoqëror.Dhe ne ende nuk jemi aty, siç e tregon prizmi i shtetit ligjor. Sepse vetëm zbatimi nuk do të rivendosë sundimin e ligjit si një rend juridik që jeton në shoqëri. Kjo do të duhet të ndodhë gjithashtu nga poshtë-lart, në lagje, në shkolla, në shoqata, në komunitete online, në grupe profesionale dhe organizata biznesi. Në fund të fundit, trajtimi i sjelljes dashakeqe me zbatimin e ligjit nuk rezulton menjëherë në sjellje të mirëfilltë; kjo kërkon stimuj socialë në mjedisin imediat të përditshëm të qytetarëve dhe kompanive.

Së bashku, këto tre linja veprimi sjellin një ofensivë të sundimit të ligjit që mund të kthejë përmbysjen në një afat të gjatë. Sa e rëndësishme është kjo është theksuar më lart. Nuk mund të jesh shumë i kujdesshëm me shtetin e së drejtës si bazë për besimin shoqëror.

​Shteti i së drejtës, një rend juridik i perceptuar si i drejtë që zbatohet në të vërtetë në përputhje me rregullat e vendosura të lojës, është një formulë suksesi. Ai shpjegon rënien e dhunës që nga shekulli i tetëmbëdhjetë; Sundimi i ligjit është dëshmuar të jetë më i rëndësishëm për prosperitetin sesa lëndët e para, portet apo portet kryesore. Shoqëritë zhvillohen më shpejt në shtetet kushtetuese dhe qytetarët ndihen më të lumtur në shtetet kushtetuese. Kjo nuk mund t’i atribuohet drejtpërdrejt, por tërthorazi sundimit të ligjit. Variabli ndërhyrës vendimtar është besimi social. Sa më shumë besim të ketë një shoqëri, aq më e begatë, më e lumtur dhe më e dhunshme do të jetë ajo. Por si krijohet dhe si ruhet ky besim social? E pra, kjo është krijuar nga një rend ligjor i perceptuar si i drejtë që zbatohet në fakt nga një qeveri që u përmbahet rregullave të lojës. Pra, një shtet kushtetues.Për të identifikuar kërcënimin e përmbysjes, është gjithashtu e rëndësishme të dihet se si ‘funksionon’ sundimi i ligjit. Për ta kuptuar këtë, unë kam zhvilluar një mjet konceptual: prizmin e shtetit ligjor. Ashtu si një prizëm ndan një rreze drite në ngjyra të ndryshme kryesore që së bashku formojnë rrezen e dritës, prizmi i shtetit ligjor ndan konceptualisht shtetin e së drejtës në tre ngjyra kryesore që së bashku formojnë shtetin e së drejtës. Së bashku, ngjyrat kryesore tregojnë se si ‘funksionon’ një shtet kushtetues; Më vete, ngjyrat kryesore janë sipas përkufizimit joadekuate .