Mr.Ali Hertica
Demokracia është një formë qeverisjeje e bazuar në vetëqeverisjen nga qytetarët individualë. Fjala demokraci vjen nga greqishtja dhe do të thotë ‘qeveri nga populli’.Grekët dhe romakët kishin një formë demokracie, por forma moderne u zhvillua në tranzicionin nga Mesjeta në Rilindje. Në demokracinë athinase (600-400 p.e.s.), zgjedhja e një përfaqësuesi u rezervohej qytetarëve meshkuj të rritur (jo skllevër apo bujkrobër).
Në kohën romake kishte demokraci formale, por qeveria ishte në fakt autoritare (nga perandorët dhe familjet fisnike). Nga mesjeta e këtej, vetëm Zvicra kishte një demokraci të drejtpërdrejtë, të ushtruar nga votues dhe administratorë meshkuj. Diku tjetër u minua nga pushteti absolut i princërve.John Locke (1632-1704) e kundërshtoi atë pushtet në një shkrim të vitit 1690 dhe argumentoi se qeveria i nxirrte të drejtat e saj ekskluzivisht nga një marrëveshje midis qytetarëve. Idetë e tij për të drejtat themelore e çuan Montesquieu (1689-1755) në teorinë e ndarjes së pushteteve.
Demokracia: variante të ndryshme
Demokracitë moderne shfaqin mjaft ndryshime. Për shembull, në SHBA fuqia e kreut të shtetit (presidentit) është shumë më e madhe se në shumicën e shteteve evropiane. Në Kinë dhe Korenë e Veriut ka ‘demokraci popullore’, të cilat në fakt janë sisteme komuniste autoritare. Shumë vende me të ardhura të ulëta kanë një “demokraci njëpartiake”. Sidomos pas vitit 1990, dhjetëra vende kanë prezantuar një formë të demokracisë reale, shpesh për herë të parë.
Demokracia dhe të drejtat e njeriut
Demokracia është një koncept thelbësor në traktatet moderne të të drejtave të njeriut. Neni 29 i Deklaratës Universale thotë: “Gjatë ushtrimit të të drejtave dhe lirive të tij, çdokush do t’i nënshtrohet vetëm atyre kufizimeve që janë të nevojshme për mirëqenien e përgjithshme në një komunitet demokratik”. Për më tepër, Deklarata Universale nuk bën thirrje në mënyrë eksplicite për vendosjen e një demokracie.Por dispozitat e lirisë të idesë së të drejtave të njeriut mund të realizohen vetëm në një formë demokracie që garanton lirinë e shprehjes, vendimmarrjen përmes diskutimit publik, zgjedhjeve të fshehta dhe dhënies së të drejtave për pakicat. Këto të drejta nuk mund të pezullohen me një shumicë gjysmë plus një.
Socialdemokracia shpesh konsiderohet forma optimale e demokracisë, sepse ajo plotëson më së miri të drejtat e njeriut të përcaktuara në Deklaratën Universale. Demokracia supozohet në tekstet e të drejtave të njeriut të Kombeve të Bashkuara. Arti i Deklaratës Universale. 29.2 dhe Pakti Ndërkombëtar për të Drejtat Civile dhe Politike flasin për masat “… për të përmbushur kërkesat e drejta të moralit, rendit publik dhe mirëqenies së përgjithshme në një komunitet demokratik.” Dhe “shoqëria demokratike” përmendet katër herë në Paktin për Ekonominë, Të drejtat sociale dhe kulturore. Neni 21.3 i Paktit për të Drejtat e Qytetarëve flet për ‘votim universal dhe të barabartë me votim të fshehtë’, kusht që mund të plotësohet vetëm në një shtet demokratik.
A e ka origjinën demokracia nga Greqia e lashtë?
Platoni (427-347 p.e.s.) tallej me demokracinë. “Një demokraci varet nga të drejtat dhe liritë dhe njerëzit mund të bëjnë çfarë të duan. Aty ku ekzistojnë mundësi të tilla, secili do ta drejtojë natyrshëm jetën e tij ashtu siç e sheh të arsyeshme. Me sa duket kjo është lloji më i bukur i shoqërisë. Me atë përzierjen e personazheve, ai shkëlqen si rroba shumëngjyrëshe me një model lulesh shumëngjyrësh… Njerëzve nuk u intereson fare prejardhja e njerëzve që hyjnë në politikë dhe marrin vendime politike, përderisa pretendojnë se bëjnë mirë. për masat e popullit që janë me mendje… Njeriu çdo ditë e rregullon jetën e tij ndryshe, vetëm për të kënaqur të gjitha dëshirat që i lindin. Një moment është pije dhe seksi, tjetri ujë dhe bukë, pastaj përsëri stërvitje fizike… Në ato rrethana një mësues ka frikë nga nxënësit e tij dhe flet me ta. Nxënësit i shohin me përbuzje mësuesit e tyre dhe sillen sikur të ishin të rritur.”Në shoqërinë ideale të Platonit ka një mbret filozof në krye të saj. Arti dhe letërsia janë të censuruara rreptësisht. Demokracia është një formë e keqe qeverisjeje, sepse automatikisht çon në thirrjen për një njeri të fortë dhe rrjedhimisht në tirani. Disa herë Platoni u përpoq të vinte në praktikë idetë e tij politike, duke përfshirë ndihmën e tiranit të Sirakuzës, por ai ishte shumë i zhgënjyer me rezultatet. Aristoteli (384-322 p.e.s.) ishte një filozof grek që i dha filozofisë një themel shkencor përmes interesit të tij të madh për realitetin dhe njohurive të tij analitike. Ai gjithashtu nuk ishte në favor të demokracisë: monarkia dhe aristokracia janë format më të mira të qeverisjes, tirania dhe demokracia më e keqja. Dhe skllavëria është e justifikuar, sepse disa njerëz nga natyra janë të destinuar për robëri. Aristoteli foli shumë për ‘mesin e djathtë’, por në praktikë ishte në favor të dorës së rëndë.
Në vitin 404 p.e.s. spartanët rrethuan qytetin e Athinës. Ata i detyruan athinasit të dorëzoheshin pa kushte dhe t’i jepnin fund demokracisë. Spartanët caktuan një komision prej tridhjetë për administratën, i cili nga ana e tij urdhëroi një komision policor prej njëmbëdhjetë për të kryer një spastrim të përgjithshëm me ndihmën e treqind ushtarëve.Anëtarë të opozitës demokratike dhe shumë nga ndjekësit e tyre u vranë. Sipas Aristotelit, i cili shkroi për këtë gjysmë shekulli më vonë, kishte 1500 viktima në tetë muaj dhe popullsia ishte ‘e kënaqur’ sepse këto masakra i shërbenin të mirës së përbashkët. Aristoteli u pajtua me këtë, por edhe me amnistinë e përgjithshme që u shpall më vonë për këto skuadra vdekjeje