Mr.Ali Hertica
Një serie për filozofin athinas Platonin, të cilin shumë njerëz e njohin kryesisht për të ashtuquajturën teorinë e tij të ideve, për dashurinë platonike dhe për shtetin e tij ideal filozofik. Megjithatë, kjo është disi mashtruese. Filozofia e Platonit është më e gjerë dhe më e thellë. Në çdo rast, politika zë një vend shumë të rëndësishëm në filozofinë e Platonit. Dhe për mendimin tim Platoni mund të kuptohet shumë mirë edhe përmes pikëpamjeve të tij politike.
Platoni u rrit gjatë luftës dekelean të humbur nga Athina. Politika athinase kaloi një krizë dhe u shfaq e paqëndrueshme. Kështu ishte edhe Greqia në përgjithësi, ku njëra luftë pasonte tjetrën. Qytetet-shtetet individuale kishin sisteme politike shumë të ndryshme, në të cilat pushteti shpërndahej në mënyra të ndryshme. Ajo pati një ndikim në të menduarit e Platonit. Është e vërtetë se në veprën e tij ai nuk merret me çështjet e përditshme politike, por aq më tepër me filozofinë e politikës.
Në Kinë, mendimtarët kishin filozofuar për politikën më parë, por në Perëndim Platoni është i pari që formuloi teori vërtet themelore për të. Ai shtron pyetjen që ndoshta përmbledh në mënyrë më të përmbledhur se çfarë është politika: si duhet të organizohet më mirë një shoqëri.Platoni i përmbahet një klasifikimi të sistemeve politike ekzistuese që ishte i zakonshëm në kohën e tij. Kriteri është se cili grup ka fuqinë. Megjithëse ai nuk i referohet drejtpërdrejt qyteteve-shtete ekzistuese në kohën e tij, ne i njohim ato në tipologjinë e shteteve që ai bëri.Tirania është një formë qeverisjeje në të cilën një person ka pushtet. Diktatori më i famshëm i kohës së Platonit, Dionisi, jetonte në Siçili. Do ta shohim edhe disa herë në këtë histori.Platoni i quajti oligarki shoqëritë në të cilat një elitë e pasur ka pushtet. Ato ishin gjithashtu të zakonshme në Greqinë e lashtë. Vetë Athina dikur ishte një oligarki.Një timokraci është një shoqëri e qeverisur nga një elitë ushtarake. Shembulli më i famshëm i asaj kohe ishte sigurisht Sparta.Dhe së fundi, Platoni formuloi ndarjen e tij ideale të shtetit. Ky është një shtet ku mbretëron mençuria.
Platoni diskuton avantazhet dhe disavantazhet e të gjitha këtyre formave të qeverisjes. Për sa i përket katër formave të para të qeverisjes, diskutohen kryesisht disavantazhet. Së pari do t’i diskutojmë këto dhe do të shohim se përshkrimet e tij ende duken jashtëzakonisht të përshtatshme edhe në kohën tonë. Shumë nga idetë e Platonit gjetën jehonë në qytetërimin e mëvonshëm perëndimor. Kështu ideja e tij për shpirtin si të mbyllur nga trupi u miratua nga kisha.Shumë e rëndësishme për zhvillimin e mendimit perëndimor është se Platoni besonte në ekzistencën e një “të mirë” absolute. Ai e vë veten në kundërshtim të drejtpërdrejtë me relativizmin e sofistëve, të cilët argumentonin se gjithçka është relative dhe se e mira dhe e keqja nuk ekzistojnë në vetvete. Të mirën e tregon me metaforën e dritës.
Sigurisht, Platoni në të menduarit e tij kur fliste për “të mirën” nuk i referohej të njëjtit perëndi të hebrenjve dhe të krishterëve. Por çfarë saktësisht ai vetë e kuptoi me atë ‘të mirë më të lartë’ është fatkeqësisht e paqartë. Sepse brenda Akademisë së Platonit ajo e mira, të cilën Platoni e konsideronte si pjesën më të rëndësishme të mësimdhënies së tij, mësohej vetëm gojarisht. Platoni shkroi shumë, por shkrimet e tij ishin pjesë e një trajnimi shumë më të gjerë. Asnjë regjistrim, nëse ka, nuk ka mbijetuar për qëllimin përfundimtar të programit.Në veprën e tij, Platoni thekson vazhdimisht se një jetë e ekuilibruar dhe racionale është e vetmja mënyrë për t’u bërë një person i lumtur dhe për të krijuar një shoqëri harmonike. Por Platoni nuk ishte thjesht një predikues i moralit. Është thelbësore që ai u përpoq të vërtetonte në mënyrë racionale çdo pretendim moral dhe ishte po aq i gatshëm ta vinte në dyshim atë. Arsyeja është instrumenti që ai të arrijë lart, jo besimi. Pra, Platoni mbeti filozof në çdo kohë. Sot episodi i parë i një serie për filozofin athinas Platonin, të cilin shumë njerëz e njohin kryesisht për të ashtuquajturën teori të ideve, për dashurinë platonike dhe për shtetin e tij ideal filozofik. Megjithatë, kjo është disi mashtruese. Filozofia e Platonit është më e gjerë dhe më e thellë.Filozofi dikur pretendoi se e gjithë filozofia perëndimore nuk ishte gjë tjetër veçse një seri shënimesh në fund të faqes për veprën e filozofit grek Platonit (427-347 pes). Kjo është jashtëzakonisht e ekzagjeruar. Megjithatë, mund të themi me siguri se filozofia ka ardhur në moshë me dhe falë Platonit. Athinasi konsiderohet si filozofi më i rëndësishëm i antikitetit greko-romak dhe si ai me ndikimin më të madh në periudhat e mëvonshme.
Kjo është pjesërisht sepse Platoni shkroi pothuajse për çdo temë dhe pjesërisht sepse shumë nga librat e tij, si dhe pjesë të korrespondencës së tij, kanë mbijetuar. Si rezultat, vepra e tij vazhdoi të lexohej dhe komentohej për shekujt në vazhdim. Aty ku filozofët e tjerë shpesh (përkohësisht) binin në harresë, kjo nuk ndodhi kurrë me Platonin.Platoni jetoi rreth katërqind vjet para fillimit të epokës sonë. Ai rridhte nga një familje athinase me fuqi dhe prestigj të madh. Prandaj, ai ishte i destinuar për një karrierë politike. Megjithatë, në rininë e tij, ai ra nën magjinë e Sokratit dhe u bë një nga dishepujt e tij më besnikë. Prandaj ai u prek thellë nga dënimi i tij me vdekje, e la politikën ashtu siç ishte dhe ia kushtoi jetën filozofisë.
Të gjithë librat e Platonit janë shkruar si dialogë. Sokrati luan rolin kryesor në këtë. Prandaj është e vështirë të përcaktohet se cilat mendime i përkasin vetë Platonit dhe cilat paraardhësve të tij. Sokrati është edhe mësues edhe zëdhënës. Në fakt, çdo ndarje në mendje midis të dyjave është spekulative. Ne e quajmë këtë “problemi Sokratik”.Në dialogun e tij Apologjia, Platoni paraqet fjalimin mbrojtës që Sokrati thuhet se ka mbajtur në gjykatë. Sokrati i paraqitur këtu thotë se ai ka mbajtur gjithmonë distancë nga politika. Kjo mund të jetë e vërtetë, por mund të jetë gjithashtu një shembull i talljes së famshme Sokratike: Sokrati luajti budallain për të joshur njerëzit nga tenda e tyre.
Në çdo rast, politika zë një vend shumë të rëndësishëm në filozofinë e Platonit. Dhe për mendimin tim Platoni mund të kuptohet shumë mirë edhe përmes pikëpamjeve të tij politike. Prandaj do t’i afrohemi përmes politikës nga nesër.